Constatarea Amiabilă sau Europrotocol: Cum se Completează?
7 sept 2024

Constatarea Amiabilă sau Europrotocol: Cum se Completează?

Constatarea amiabilă, sau Europrotocolul, cum i se mai spune în Rusia, Ucraina, Belarus și în alte țări de limbă slavă, este o întocmire simplificată a actelor unui accident rutier, fără implicarea poliției. Este un raport al unui accident, care are la bază următoarele:

  • Exclusiv două vehicule implicate;
  • Nu există victime cu răni grave, ce necesită spitalizare; 
  • Sunt produse doar daune materiale;
  • Se întocmește de  ambii șoferi, unde amândoi sunt de acord cu cauzele ce au dus la accident;

Dacă unul dintre șoferi nu este de acord cu celălalt sau este agresiv, sau dacă sunt victime, pe lângă activarea ajutorului, se va apela la autoritățile de poliție pentru a putea întocmi un raport de incident.

În toate cazurile, ori de câte ori este posibil, se vor colecta datele de identificare și de contact ale martorilor și se va fotografia locul, precum și deteriorarea vizibilă a vehiculului.

Se va informa imediat despre accident la compania de asigurări, completând euro protocolul (constatul amiabil de accident auto), semnat de ambii șoferi implicați în accident.

Cum se completează constatul amiabil?

Declarația amiabilă de accident de mașină poate fi completată pe hârtie, care poate fi descărcată gratuit pe telefoane mobile și tablete.

Documentul pe hârtie poate fi obținut gratuit și de la orice intermediar sau companie de asigurări (este o idee bună să aveți întotdeauna o copie în vehicul).

Ce trebuie făcut în cazul unui accident de mașină

Nu toate accidentele sunt la fel și nu toți acționăm la fel. În cazul unui accident de mașină, înainte de a lua orice măsură, încercați să rămâneți calm, deoarece doar așa vă veți putea aminti ce ar trebui să faceți. De asemenea, este important să evitați conflictele cu celălalt șofer sau pasageri. Amintiți-vă că, dacă nu sunteți de acord, puteți apela la autoritățile competente.

Semnalizați vehiculul dumneavoastră

Dacă reușiți să ieșiți din vehicul, faceți-o cu atenție, amintindu-vă să purtați o vestă reflectorizante, ceea ce este impus de lege. Semnalați accidentul de mașină cu triunghiul de urgență, care trebuie să fie la aproximativ 30 de metri de incident.

Evaluați situația

Un accident de mașină poate provoca diverse pagube materiale și/sau corporale. Dacă există vătămare corporală, sunați la 112, evitând mutarea răniților. În ceea ce privește pagubele materiale, în funcție de gravitate, ar trebui să sunați la autorități și/sau la pompieri.


Colectați informații 

La fața locului, colectați informații despre vehiculele implicate în accident. 

Nu uitați să subliniați: 

  • marca și numărul de înmatriculare al vehiculelor implicate; 
  • numele șoferilor; 
  • numărul asigurătorului și polița fiecărui vehicul. Dacă celălalt vehicul nu are asigurare, sunați imediat autoritățile de poliție;
  • data exactă, ora și locul accidentului.

Căutați martori


Dacă au existat martori la accident, identificați persoanele și solicitați datele lor de contact (în special numărul de telefon și adresa). Poate fi util mai târziu.

Înțelegere cu cei implicați


Modul în care s-a produs accidentul de mașină poate fi văzut diferit de cei implicați. Ideal ar fi să ajungeți la un acord comun. Când se întâmplă acest lucru, următorul pas este completarea formularului. Fiecare participant trebuie să păstreze o copie. Acesta este cel mai rapid și mai practic mod de a rezolva un accident. Dar atenție: semnați doar dacă părțile implicate sunt de acord cu modul în care s-a produs accidentul. Dacă nu puteți ajunge la un acord, sunați la autoritățile de aplicare a legii. Dacă există vătămări personale, sunați la forțele de ordine.

Ai nevoie de o asigurare RCA?


Informați asigurătorul


Acesta este ultimul punct de luat în considerare: contactați asigurătorul dumneavoastră (sau intermediarul dumneavoastră de asigurări) pentru a raporta accidentul, indiferent dacă este sau nu vina dumneavoastră. Dacă accidentul de mașină are ca rezultat un raport de poliție, îl puteți trimite și ulterior, dar înainte de a face acest lucru, trebuie să contactați în prealabil compania de asigurări. Aveți la dispoziție până la 8 zile de la incident pentru a face acest lucru. Ulterior, asigurătorul vă poate solicita documente suplimentare.

Accident în străinătate sau cu un vehicul înmatriculat în străinătate?

Dacă călătoriți în străinătate, este important ca înainte de călătorie să vă asigurați că asigurarea auto acoperă destinația către care mergeți. Puteți verifica aceste informații în polița de asigurare „Cartea verde”.

Timp maxim de așteptare pentru soluționarea reclamației

Accidentul trebuie raportat asigurătorului în termen de opt zile de la data producerii sau de la data la care asiguratul a luat cunoştinţă de acesta. 

Din momentul în care primește raportul, asigurătorul are la dispoziție două zile lucrătoare pentru a deschide procesul și a contacta asiguratul sau persoana vătămată pentru a programa o inspecție a vehiculului.

În cazul în care accidentul are ca rezultat doar pagube materiale, toți asigurătorii sunt supuși unor termene stricte de gestionare a procesului, care sunt și mai scurte dacă ambii șoferi au semnat o declarație amiabilă de accident auto, cu o singură versiune a incidentului.

Completarea declarației amicale nu înseamnă că vă asumați vina pentru accident. Este doar documentul care reunește informații despre accident și versiunea dvs. despre cum s-a întâmplat totul.

Cu o singură declarație amicală semnată de ambii șoferi

Inspecția vehiculului trebuie efectuată în termen de maximum patru zile lucrătoare și poate fi prelungită cu încă două zile dacă vehiculul trebuie demontat. Raportul de expertiză trebuie să fie disponibil 48 de ore mai târziu. Când au trecut 15 zile lucrătoare de la primul contact al asigurătorului, expiră termenul pentru care asigurătorul își comunică decizia de a-și asuma sau de a respinge responsabilitatea pentru repararea prejudiciului cauzat de accident.

Fără declarații prietenoase sau versiuni contradictorii

Compania de asigurări are la dispoziție opt zile lucrătoare pentru a completa raportul de expertiză, care poate dura până la 12 zile lucrătoare în cazul dezmembrării. Aici, raportul de expertiză trebuie să fie pus la dispoziție în termen de patru zile lucrătoare, iar asigurătorul are la dispoziție până în a 30-a zi lucrătoare de la primul contact pentru a comunica decizia.

Respinge decizia asigurătorului

Consumatorul are cinci zile lucrătoare pentru a contesta decizia asigurătorului. În toate cazurile, ori de câte ori există o suspiciune de fraudă sau se deschide orice tip de anchetă polițienească asupra accidentului, termenele de soluționare a cererii sunt nule. La fel se întâmplă și cu accidentele care implică un număr anormal de mare de vehicule sau care au loc în scenarii meteorologice excepționale.

Despăgubiri directe către Asigurat

Raportarea accidentului prin depunerea unei declarații amicale de accident rutier, poate fi validat numai pentru accidentele care îndeplinesc următoarele cerințe, ce pot fi regularizate în cadrul acestui protocol:

  • rezultat dintr-o coliziune între doar două vehicule;
  • au cauzat doar pagube materiale;
  • accidentul a avut loc în spațiul UE;

În acest scop, este obligatoriu ca asigurații să prezinte în scris raportul de accident și să includă în acesta următoarele date:

  • înmatricularea vehiculelor intervenite;
  • data, ora și locul accidentului;
  • descrierea sumară a accidentului;
  • deteriorarea vehiculelor. 

Dacă este posibil, trebuie de comunicat, în această participare, și date referitoare la celălalt conducător auto implicat în accident (numărul poliței, identificarea șoferului, marca vehiculului și deteriorarea vehiculului).

Accident cu vehicul neasigurat

Dacă accidentul a fost cauzat de un vehicul privat sau de companie fără asigurare, este posibil să puteți face plângere la www.bnaa.md , sau se poate apela la Biroul Național din țara unde s-a produs accidentul. Aceasta asigură plata costurilor de tratare a victimelor și eventuale despăgubiri, precum și repararea daunelor cauzate de vehiculele neasigurate. 

Articole relevante:

Ai nevoie de ajutor cu asigurarea?

Lasă numărul tău și revenim cu un apel.



    Nu ai timp pentru a crea comanda online?

    Lasă un număr de telefon și te vom contacta în 5 minute.



      Alte articole relevante

      Asigurarea RCA pentru Mașinile Electrice
      7 aug 2024
      Asigurarea RCA pentru Mașinile Electrice: Ce Diferențe Există?

      Asigurare RCA pentru mașinile electrice: Află diferențele esențiale față de cele tradiționale. Economii, avantaje și acoperiri specifice.

      Ce să faci cu polița RCA dacă ai vândut mașina
      1 iul 2024
      Ce să faci cu polița RCA dacă ai vândut mașina?

      Află acum ce să faci cu polița RCA dacă ai vândut mașina: ghid rapid pentru transferul și anularea asigurării auto.

      Verificarea poliței RCA online
      4 iun 2024
      Verificarea poliței RCA online prin numărul poliței de asigurare

      Verificarea poliței de asigurare RCA online, folosind numărul acesteia, este un act simplu, dar foarte necesar și util în unele situații.

      diferența dintre CASCO și RCA
      7 mai 2024
      Care este diferența dintre CASCO și RCA în Moldova?

      Descoperă diferența dintre CASCO și RCA în Moldova și află care dintre ele îți oferă protecția de care ai nevoie pentru vehiculul tău.